Surkål och sådant

Idag har jag haft en såndär hemma-pyssel dag. Då man är ledig för att bilen är på service så man får hålla sig hemma, och skulle ha tusen saker att göra. T.ex städa, tvätta kläder, tvätta mattor, tvätta fönster, så frön... Så väljer man ut några av dem. (T.ex att försöka tvätta en matta i snön med en sopborste. Har hört att man kan göra så och lite renare blev den säkert.)

Har också gjort en ny burk med surkål. Provade första gången för en tid sedan och så tyckte jag att det var riktigt gott och nu börjar burken ta slut.
Den ska ju skåpet och fermentera sig ett tag innan det blir färdigt att avnjuta. Jag använde det jag för tillfället hade i kylskåpet och det råkade vara rödkål, vitkål och morötter. Sånär där kålhuvuden ni vet. Som är jättejobbiga att riva. Det tar lite tid. Så lade jag i lite vitlök också, och salt.




Sen ser det ut som ett slagfält då man pressat ner allt i burken. Så då får man börja städa igen. Härifrån har jag hittat receptet om det är nån som blev sugen att testa!



En lite vårigare dörrkrans har jag också fått till stånd idag. Det började falla så mycket barr från den förra och det blir ju ändå snart påsk och man vill ju gärna få lite vårfeelis här mellan snöfallen!
Solen har i allafall tittat fram en stund här på eftermiddagen. 
Ha en bra dag!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Äppelcidervinäger

Björken

Torv