Min första kurs

Jag har hållit mitt livs första kurs! En mini-kurs i naturkosmetik som gick av stapeln i Purmo, med Sexsjö Marthaförening. Vi tillverkade egen hudkräm och vårdande läppcerat.
De flesta läppfetter man köper i butiken innehåller nämligen mineralolja, såsom paraffin eller vaselin. Det är en restprodukt från råolja som i längden torkar ut läpparna och gör att man blir beroende och behöver smörja in dem konstant. Så vi gjorde alltså en egen näringsrik och fuktgivande läppsalva av vegetabiliska oljor!

Receptet på det
50 ml ekologisk kallpressad olja
20 g kokosolja
20 g bivax
10 g sheasmör
0,5 ml E-vitamin (för konservering)
20 droppar valfri eterisk olja
 -Vi valde pepparmint för en fräsch doft.

Receptet är från tidiningen "Nya Martha" nr 6/2017



 Jag berättade först lite smått om produkterna jag säljer på salongen.

Förväntansfulla kursdeltagare.

 Här smälter vi ner oljor och bivax.

tillsätter eteriska oljor och e-vitamin när det svalnar...och lägger i burkar.



"Marthornas Påsksalva" fick den heta eftersom det blev så gul och trevlig färg på den och dessutom är det ju påskveckan nu!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Äppelcidervinäger

Björken

Torv