Egen väldoftande vintersalva


Idag gjorde vårsolen att jag fick lite extra motivation och inspiration att hitta på något. Jag skulle helst ha börjat gräva och plantera i trädgården. Jag har såå måånga planer för trädgården i sommar. Det kliar i fingrarna.. Men det halvmeterhöga snötäcket som envist håller sig kvar gjorde dock att det inte riktigt var läge för det än..

Så istället har jag kokat lite hemmagjord handkräm av naturliga oljor och fetter. Det är inte alls svårt, och idag hade jag inget recept utan tog bara vad jag hade i skåpet. Det råkade vara kakaosmör, kokosolja, rapsolja, avokado-olja,bivax och lite honung. Såhär i efterhand skulle jag ha lämnat bort honung för det blev lite onödigt kladdigt med det. 
Man smälter ner alla ingredienser i vattenbad, bivax smälter vid 65 grader. 





Sen vispar man krämen medan den svalnar så att den blir lite fluffigare och ljusare. Har man i kakaosmör kan det bli små kulor i när det svalnar om man inte vispar det.

När det svalnar lite kan man tillsätta eteriska oljor enligt tycke och smak. 


Häll upp på burk och gör en liten fin etikett. Bara att börja smörja in sina torra vintertorra  kroppsdelar. :)


Förra vintern när jag studerade till ekofrissa höll jag på och experimenterade en hel del med olika smörjor. Här får ni ta del av ett recept som jag tycker blev ganska lyckat:

1 dl kakaosmör
1 dl kokosolja
0,75 dl sheasmör
0,25 dl olivolja (eller annan flytande olja)
2-3 tsk bivax

Gör på samma sätt som beskrivningen ovan och tillsätt valfri eterisk olja. Vispa tills det blir vitt och fluffigt som grädde.

Lycka till med kokandet! :)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Äppelcidervinäger

Björken

Torv